Innym poważnym zadaniem w okresie dojrzewania twojej j córki jest zdobycie pozycji w szkole. Jej zdolność do osiągnięć j na polu nauki jest decydującym źródłem poczucia własnej wartości. Z tego powodu nie wolno lekceważyć złożoności i wymagań środowiska szkolnego. Gdy córka przechodzi ze szkoły podstawowej do gimnazjum, a następnie idzie do liceum, styka się z licznymi obciążeniami psychicznymi. Za każdym razem, kiedy córka wchodzi do nowej szkoły, napotyka nieznajomy budynek, w którym trudniej jej się poruszać. Jednym z najpoważniejszych dziewczęcych lęków jest ten przed zgubieniem się w nowym obiekcie. Każda kolejna szkoła ma surowsze zasady, a ponadto wyciąga z niewłaściwego zachowania poważniejsze konsekwencje. Dwunastoletnia Irene przyznała, że najgorszą rzeczą w nowej szkole było „odkrycie, że jeśli zapomniałam zadania domowego, muszę za karę następnego dnia przyjść przed lekcjami. Nie spotkałam się z tym nigdy dotąd”. W każdej następnej szkole jest zazwyczaj więcej uczniów, z których wielu jest twojej córce nieznanych, pochodzą bowiem z różnych szkół niższego szczebla. Za każdym razem, gdy córka znajduje się w najniższej klasie, prawdopodobnie obawia się perspektywy ośmieszania przez starszych uczniów albo czegoś jeszcze gorszego.