NEGATYWNE ZACHOWANIA

Nauczyciele zwracali na nie szczególną uwagę, zachęcali je do większych wysiłków i wpajali w nie przekonanie, że stacje na więcej. Dzieci reagowały w ten sposób, że rzeczywiście wię­cej pracowały, aby spełnić oczekiwania nauczycieli.Ten efekt dotyczy także wzmacniania zachowań negatywnych. Przy­puśćmy, że pewien chłopiec źle się uczy, bo ma kłopoty w domu. Jego rodzice się rozwodzą, albo jedno z nich właśnie umarło. Dziecko może zachowywać się tak, że zostanie uznane za „dziecko trudne”. Inni nauczyciele się o tym dowiadują i spodziewają się, że będzie się na ich lekcjach zachowywać w podobny sposób. Kiedy dziecko zda do następnej klasy, nowi nauczyciele — którzy zostali już uprzedzeni — oczekują z jego strony kłopotów i próbują ich uniknąć, ostrzegając chłopca, że powinien uważać na swoje zachowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *